Lars von Trier neve valószínűleg nem ismeretlen a komolyabb filmrajongók körében. Az említett dán úriember felelős többek között a Táncos a sötétben, illetve a Dogville című filmekért, a dogma-filmek egyik atyjaként (Vinerberg mellett) jelentős személyisége a modern filmművészetnek. Írásom tárgya Lars von Trier 1994-es Riget (The Kingdom) című mini-sorozata, illetve annak 1997-es folytatása. A sorozatról rengeteg jót olvastam korábban, a „Twin Peaks találkozik a Vészhelyzettel” ajánlók után végül úgy éreztem, hogy ezt nem szabad kihagynom, lévén az előbbi sorozatnak hatalmas rajongója vagyok. Szerencsére nem kellett csalódnom, a misztikus sorozatok egy újabb gyöngyszemével hozott össze a sors.
A Riget összesen két évadból áll, ez összesen 8, egyenként kb. 70 perces epizódot jelent. Talán hosszúnak tűnhetnek a részek, de biztosíthatok mindenkit, hogy egy percig sem lesz unalmas a sorozat, noha a misztikus-vonal némileg lassabban bontakozik majd ki a megszokottnál, nagyjából úgy a Twin Peaks tempójában.
A történet egy Riget (Birodalom) nevű dán kórházban játszódik. A megszokott esetek mellett azonban megmagyarázhatatlan események is felütik fejüket a kaotikus kórházban, kísérteties hangok és jelenések kezdik el kísérteni a betegeket és orvosokat… Szerencsés módon az egész sorozat ugyanolyan mértékben ijesztő és izgalmas, mint amennyire szórakoztatóan nevetséges. Miközben a természetfeletti történések miatt izgulunk, addig folyamatosan követhetjük a kórház orvosainak és betegeinek kimondottan humoros életét. A rendkívül vicces poénok mellet sűrűn hozzák ránk a frászt, értelemszerűen leggyakrabban az egyes epizódok befejező képsoraival. A humoros vonal tehát kimondottan jól sikerült, de a természetfeletti-szálra sem lehet panasz, bár személy szerint ezen a téren a Carnivale-t jóval erősebbnek mondanám.
Rendkívül ötletesen van tehát megoldva a természetfeletti történések, illetve a racionális mérlegelésekkel teli orvosi döntések kettőssége, különösen ezek találkozása. Kimondottan humoros, ahogyan a halálból rejtélyesen visszatért orvos jelenléte igazán meg sem lepi kollégáit, illetve hogy a második évad elképesztően morbid, hatalmas újszülöttje sem okoz majd igazán nagy meglepetést a racionális doktoroknak:
„Nincs ebben semmi szokatlan, bizonyos időközönként születnek Dániában ilyen gyerekek…”
„Mégis milyen valószínűséggel?”
„Úgy 160millió az 1-hez…”
Az egész sorozatra jellemző Twin Peaks párhuzam a szinte kivétel nélkül őrült, éppen ezért rendkívül szórakoztató karakterekben is felismerhető. Ilyen a Riget újdonsült főorvosa, Dr. Helmer (Ernst-Hugo Jaregard) is, aki svédként kimondottan rühelli Dániát, és ezt rendszeresen szóvá is teszi mindenkinek (minden részben az utolsó mondata a "Danskjävlar!", vagyis “Dán gazemberek!”). Aki Doktor House-nál nem tud nagyobb parasztot elképzelni egy orvos szerepében, annak különösen ajánlom a sorozat megnézését… Helmer már önmagában elvinné a hátán a sorozatot elképesztően humoros tahóságaival és áskálódásaival, de a többi szereplő is legalább ennyire szórakoztató. A Riget második főszereplője Mrs. Drusse (Kirsten Rolffes), az okkult dolgok iránt kimondottan érdeklődő idős hölgy, aki a sorozat során igyekszik majd megfejteni a Birodalomban történő misztikus jelenségeket.
A kisebb szerepekben is remek figurákhoz lesz szerencsénk, a sörivó Csuja Imre-hasonmás mindenestől kezdve a Down-kóros mosogatókig, akik amúgy ötletes módon az egyetlenek, akik végig teljes mértékben átlátják a különös történések mikéntjét, még ha azokban nem is vesznek részt. A stáblisták közben egyébként maga az alkotó is megjelenik majd, némileg árnyalva az addigi történéseket, illetve szimpatikus módon megköszönve az addigi figyelmet.
A film képi világa elsőre talán sokaknak szokatlan lesz. Némileg a dogma filmek szellemiségének megfelelően szinte minden egyes jelenet kézi kamerával készült, nagyon ritkák a rögzített kameraállásból felvett képsorok. Az egész megjelenítésnek van egy rendkívül naturális jellege, a kísérteties atmoszférát a megfelelő jelenetekben azonban így is (vagy talán éppen ezért) sikerült megteremteni. További ismertetőjegy még a szokatlan, hirtelen vágások (jump-cut) alkalmazása is. Egyedi képi világgal van tehát dolgunk, mely véleményem szerint kimondottan passzol a sorozat szürreális történéseihez.
Noha a sorozat élvezetét némileg ronthatja, de (saját csalódásomból kiindulva) nincs szívem elhallgatni egy szomorú tényt a Riget-tel kapcsolatban: A Carnivale-hoz és a Twin Peaks-hez hasonlóan sajnos ezen sorozat sem mondható befejezettnek… Noha Lars von Triernek konkrét elképzelései voltak egy harmadik évadról, sajnálatos események (konkrétan a két főszerepet alakító színész halála) azonban megakadályozták a sorozat lezárását. Ez azért is különösen bosszantó, mert a második évad még az elsőnél is izgalmasabb ponton fejeződik be, így rengeteg kérdés marad megválaszolatlanul… (Érdekességként azért megemlíteném, hogy a Riget később átdolgozásra került, mégpedig a Stephen King’s Kingdom Hospital című sorozat formájában. Ehhez a sorozathoz azonban még nem volt szerencsém, így több információm sajnos nincs róla…)
Ettól függetlenül azonban a leforgatott két évad tökéletes. A Twin Peaks és a Carnivale rajongóinak kihagyhatatlan, de az értelmesen szórakoztató humor kedvelői sem fognak csalódni benne! Stílusában megkerülhetetlen alapmű, így bátran ajánlom mindenkinek, aki kicsit is nyitott a mélyebb sorozatok irányába.
Torrent fálj: Riget I-II (1994-1997)(XviD asd).torrent
Magyar felírat: Riget I-II (1994-1997)(XviD asd).srt
Utolsó kommentek